min älskade farmor

du var socialdemokrat
du hörde kyrkan till
och du handlade på Konsum

du gjorde världens godaste köttbullar
och bullade upp med många sorters kakor
du sa alltid åt oss att ta mer

du bjöd på kaffe i dina blommiga koppar
svagt kaffe gjorde dej ängslig 
och du spådde i min sump
när jag dricker sockerdricka så tänker jag ibland på dej

så många gånger vi suttit vid ditt bord 
ätit och fikat
pratat och umgåtts
och skrapat lotter 

du skötte dina blommor så fint
pelargon, amaryllis, petunia
och du såg på tv i din fåtölj

du gav Kicki mandel och solrosfrön
du krattade dina mattfransar
och du sa kolossalt, förjotat och hallegosingen
du sa aldrig att du älskade mej
men aldrig har jag tvivlat på att du gjorde det

du vinkade alltid först i dörren när vi gick
och sedan från balkongen när vi åkte iväg
många gånger hann jag tänka 
att det kanske var sista gången jag såg dej

jag brukade säga att du hade krut i dina ådror
att du var en krutgumma
då skrattade du

du blev 100 år 
du tycke själv att det var ganska häftigt
jag var så stolt över dej
och kommer alltid att vara

jag var ditt yngsta barnbarn
och du var min farmor
världens bästa farmor

du sa en gång att
mötas och skiljas var livets gång, 
skiljas och mötas hoppets sång
jag tänker på det nu

hälsa gärna på farmor
då ska jag bjuda dej på kaffe
i en blommig kopp
starkt, så att du inte blir ängslig


Kommentarer
Postat av: Birgitta

Du kan konsten att förvandla tankar till vacker poesi

2012-08-01 @ 15:49:40
Postat av: classes lilla blogg

vilken fin farmor du har......vilken extremt häftig blogg du har, jag vill bara säga det att detta måste vara den bästa bloggen jag sett vad gäller flera aspekter, jag hoppas du förstår vilken underbar blogg du har....allt är så samspelt på bloggen...designen, inläggen mm....jag är riktigt imponerad....jag upptäckte din blogg av en vän på facebook, hoppas du gillar min blogg på facbook också, då syns du där så fler av mina vänner får syn på dig

https://www.facebook.com/pages/Classes-lilla-blogg/143702972315095

2012-08-01 @ 19:31:41
URL: http://classeslillablogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback